NATURAL SCIENCE

UNIT 4 : PLANTS

CHARACTERISTICS OF PLANTS

The roots take in water from the soil. The stem holds the plant up. The leaves take in air and sunlight. The flowers are colourful and produce seeds for the reproduction of the plant. Today we drew the plant and its different parts.

Las raíces absorben el agua de la tierra. El tallo mantiene erguida a la planta. Las hojas reciben el aire y la luz del sol. Las flores  son coloridas y producen semillas para la reprodución de la planta. Hoy hemos dibujado una planta y sus partes.





PLANT EXPERIMENT

2ºB group sowed different plant seeds  (oregano and peppermint) in two plant pots. We water the seeds every day. We want to see what it grows! We can't wait to see it!

El grupo de 2ºB plantó diferentes semillas (orégano y hierbabuena) en dos macetas. Regamos las semillas todos los días. Queremos descubrir que crecerá. !No podemos esperar para verlo!





PLANTS ARE LIVING THINGS

We started our last unit in Natural Science,  unit 4 "Plants" and we went to talk about them to the playground and we visited part of our garden . Plants are living things. They are born, they grow , the reproduce and they die. 

Comenzamos la unidad 4 "Las Plantas" , nuestra última unidad de ciencias naturales,  bajamos al  patio para hablar de ellas y visitamos nuestro huerto. Las plantas son seres vivos. Nacen. crecen,  se reproducen y mueren.







We started by explaining what plants need to live and then we went to the garden to see the different plants there are at school. To watch  photos of our visit to the garden, click on the  picture.

Empezamos explicando lo que las plantas necesitan para vivir y después fuimos al huertto para ver las diferentes plantas  que hay en el colegio. Para ver fotos de nuestra visita al huerto pincha en el dibujo.




UNIT 3: ANIMALS

HERBIVOROUS ANIMALS






VERTEBRATE AND INVERTEBRATE ANIMALS

Animals are classified  into vertebrates and invertebrates. Vertebrates have a backbone inside their bodies. Invertebrates don´t have a backbone inside their bodies. Humans are vertebrates.

Los animales se clasifican en vertebrados e invertebrados. Los animales vertebrados tienen una columna vertebral en su cuerpo. Los animales invertebrados no tienen columna vertebral. Los humanos somos vertebrados.




Vertebrates have a backbone. Mammals, birds, reptiles, amphibians and fish are vertebrates. Insects and spiders are invertebrates. Many invertebrates are very small.

Los animales vertebrados tienen una columna vertebral. Los mamíferos, los pájaros, los anfibios y los peces son animales vertebrados. Los insectos y las arañas son invertebrados. Muchos invertebrados son muy pequeños.




If you want to know more about vertebrates or invertebrates, click on these links. (Si quieres saber más sobre vertebrados e invertebrados , pincha en estos enlaces)

National geographic kids : vertebrate and invertebrate animals

https://kids.nationalgeographic.com/animals

British council :vocabulary about animals

https://kids.nationalgeographic.com/animals

DK Endangered Species

https://www.dkfindout.com/us/more-find-out/special-events/endangered-animals/


LIVING THINGS AND NON LIVING THINGS

Living things and non living things are all around us. Animals and plants are living things. Animals belong to the animal Kingdom. Plants belong to the Plant kingdom.

Los seres vivos y los seres inertes están a nuestro alrededor.  Los animales y las plantas son seres vivos. Los animales pertenecen al reino animal. Las plantas pertenecen al renio vegetal.



UNIT 6 : MACHINES AND TOOLS

THURSDAY 28th APRIL 2021 (2ºA)

Today we worked about complex machines in 2ºA. Simple machines can work together to make more complex machines. Complex machines have more than two parts. They are combinations of simple machines. Complex machines make difficult or dangerous task easier. They do things that people can't. A computer, a car and a washing machine are complex machines.

Hoy trabajamos las máquinas complejas en 2ºA. Las máquinas simples pueden combinarse para crear máquinas complejas. Las máquinas complejas tienen más de dos partes. Son combinaciones de máquinas simples. Las máquinas complejas hacen las tareas peligrosas o difíciles más fáciles. También realizan actividades que la gente no puede realizar. Los ordenadores, los coches y las lavadoras son máquinas complejas.



After those pages we saw "Coco's story" and we did all the activities in pages 104 and 105. (Después de esas páginas vimos "La historia de Coco" e hicimos las actividades de las páginas 104 y 105.)


TO KNOW MORE ABOUT MACHINES

More activities 

https://drive.google.com/file/d/1yDB_VUYESfXLZ7dpoUhEIs6Ba3on_qHb/view?usp=sharing








WORKING ABOUUT SIMPLE MACHINES




SIMPLE MACHINES

We use machines every day at home and in the classroom. Machines make work easier and they can help us move objects. Machines can help us lift, push and pull things. Simple machines have one or two parts. A wheel and axle, a lever, a pulley, a wedge, a screw and an inclined plane are all simple machines.

Usamos las máquinas todos los días en casa y en la clase. Las máquinas nos hacen el trabajo más fácil y nos pueden ayudar a mover objetos. Las máquinas pueden ayudarnos a levantar, empujar o tirar de cosas. Las máquinas simples están compuesta de una o dos partes. Una rueda y su eje, una palanca, una polea, un calzo, un tornillo y un plano inclinado (rampa) son máquinas simples.



The Wheels




UNIT 5 : MATTER AND MATERIALS

TUESDAY 6TH APRIL 2021

Today we revised unit 5 "Matter and materials" with 2ºC. Here you have the worksheets that we did in class and the photos of the whiteboard if you were not in the class.

Hoy repasamos la unidad 5 "La materia y los materiales" con 2ºC. Aquí tenéis las fichas que hicimos en clase si os perdísteis esta  clase por estar enfermos.









THE THREE STATES OF MATTER


MIXTURES

A mixture is made when two or more subtances are combined. Mixtures can be homogeneous or heterogeneous. In a homogeneous mixture , ingredients mix together easily. In a heterogeneous mixture, ingredients don't mix together easily.

Una mezcla se produce cuando dos o más sustancias se combinan. Las mezclas pueden ser homogéneas o heterogéneas. En una mezcla homogénea, los ingredientes se mezclan muy facilmente. En una mezcla heterogénea, los ingredientes no se mezclan fácilmente.

Watch these videos to understand what mixtures are. (Ve los vídeos para entender que son las mezclas)





PROPERTIES OF THE DIFFERENT MATERIALS

Materials have different properties. They can be hard or soft, transparent or opaque, rigid or flexible. Glass is transparent. Cotton is soft. Wood is rigid. Some metals are attracted to magnets.

Los materiales tienen diferentes propiedades. Pueden ser duros o blandos, transparentes u opacos, rígidos o flexibles. El cristal es transparente. La madera es rígida. Algunos metales son atraídos por los imanes.


There are many types of materials, but some of them are waterproof. Waterproof materials are water-resistant. They don't let any water through. Objects made from rubber or plastic are waterproof because they don't let  water through.

Hay muchos tipos de materiales, pero algunos de ellos son resistentes al agua. Los materiales waterproof son resistentes al agua. Los objetos hechos de goma o plástico son resistentes al agua porque no dejan que el agua penetre en ellos. 


MAGNETISM

Magnets are magnificent objects that create an area of magnetic force around them which is invisible to the human eye.This area is known as magnetic field. If a magnetic object is inside that area it gets attracted toward the magnet.

Los imanes son objetos geniales que crean un áre de fuerza magnética alrededor de ellos lo cuál es visible al ojo humano. Este área es  conocido como campo magnético. Si un objeto magnético está dentro de esta área es atraído hacia el imán.



Objects that get attracted to the magnets are called magnetic objects.Objects that contain iron, nickel or cobalt are magnetic objects.

Los objetos que un imán atrae se llaman objetos magnéticos. Los objetos magnéticos contienen hierro, niquel o cobalto.



Watch these videos if you want to know more about magnetism. (Ve estos vídeos si quieres saber más sobre magnetismo)




PROPERTIES OF OBJECTS DEPENDING ON LIGHT

If light hits an object and passes through it that object is known as a transparent object. (Si la luz golpea un objeto y lo atraviesa , este objeto es transparente)

Some objects allow light to pass through them partially and they are known as translucent objects such as plastic, butter paper or frosted glass.

Algunos objetos permiten pasar la luz en parte y son conocidos como objetos translucidos como el plástico, el papel vegetal o vidrio mate o esmerilado.





There are certain objects , thorugh which lights cannot pass and it changes its path after hitting the object. These objects are called opaque objects. ( Hay ciertos objetos, por los cuales la luz no puede pasar y cambia su trayecto después de tocar el objeto. Estos objetos se llaman objetos opacos)



Watch the videos if you want to know more. (Ve los videos si quieres saber más)















SINK OR FLOAT (Thursday 25th February 2021)

Hypothesis song


Bouyancy is the ability to float in liquid. A beach ball is very buoyant, where a marble is not buoyant at all. It's because the ball of air is less dense than the water.

La flotabilidad es la habilidad de   flotar en líquido. Una pelota de playa flota muy bien, mientras que una canica no flota. Es porque  la pelota inflable es menos densa que el agua.

Cookie monster 's experiment




Sink or float explanation




UNIT 2 :  INTERACTION

MONDAY 18th JANUARY

Activities for today

Do pages 24, 25, 26 and 27 of your Natural Science book (Some pages were done during the lasta days of December)

Haz las páginas 24, 25, 26 y 27 de tu libro de ciencias naturales (Algunas páginas se hicieron en algunos cursos durante los últimos días de diciembre)

You can also watch a video to revise these contents (Puedes ver un vídeo además para repasar los contenidos)


Audios

Audio page 24 theory and exercise 1 

https://drive.google.com/file/d/1ArMp47HhfcW20WXDMTce-oVEvXkV3Ug0/view?usp=sharing

Ejercicio

https://drive.google.com/file/d/13YZ59bgdyhbR5MNS37s1ec3D9j_eRESi/view?usp=sharing

Audio page 24 exercise 4

Chant

https://drive.google.com/file/d/1yulBkRX3fqvcTaX6juihCamtrkkJNtPX/view?usp=sharing

Audio page 25 

https://drive.google.com/file/d/1YSrD59zatFapMTc3t_uGfQkcYlxARhJ2/view?usp=sharing

Audio page 26 exercise 3

https://drive.google.com/file/d/1SkEi1FFDovETj1BUHd9iktAwc1PCVL8y/view?usp=sharing

Ejercicio

https://drive.google.com/file/d/16xlfmbho68vb9Wr-w5A7H-jfCKuaSOtJ/view?usp=sharing


JUEVES 14 DE ENERO 2021

SENSES SONG - Canción de los sentidos(14-1-2021) 

MUSIC - click on the link (Música - Pincha en el enlace)

https://drive.google.com/file/d/1mN5VkjLUbbCjENOVmXIc30A4VfK0nj5W/view?usp=sharing


LYRICS

"I use my eyes to see

I use my eyes to see

to see paintings and landscapes

I use my eyes to see.


I use my  ears to hear

I use my ears to hear

To hear traffic and people

I use my ears  to hear.


I use my nose to smell

I use my nose to smell

to smell flowers and perfume

I use my nose to smell.


I use  my tongue to taste

I use my tongue to taste

to taste food and drink

I use my tongue to taste.


I use my hands to touch

I use my hands to touch

to touch hard things and soft things

I- use my hands to touch"


HEALTHY HABITS

We only have one body. We need to take care of our body to have healthy bones and muscles and a healthy brain.

Sólo tenemos un cuerpo. Necesitamos cuidarlo para tener unos músculos y huesos saludables y también un cerebro sano.

EAT HEALTHY FOOD

Food is like fuel for your body. It is what gets you up and keeps you moving. Your body turns the food you eat into chemicals called nutrients, which it needs for everything. Food keeps your bones healthy and strong. It maintains and repàirs your tissues. It gives you energy. It mantains and repairs your tissues.  It powers your body and it powers your brain.

La gasolina es el combustible de tu cuerpo. Es lo que te hace levantarte y mantenerte en movimiento. tu cuerpo convierte la comida en sustancias químicas llamadas nutrientes, que se necesitan para todo. La comida mantiene tus huesos sanos y fuertes. Mantiene y repara tus tejidos. Te da energía. Fortalece tu cuerpo y tu cerebro.


Some foods are better than others. Healthy food keeps you in shape and give you the best kind of energy. How do you know what kinds of food you should eat to stay healthy? When your parents were growing up, food scientists called nutritionists used a food pyramid to show the healthiest foods. Now nutritionists use a food wheel to help you remember the foods that are best to eat.

Algunos alimentos son mejores que otros. La comida sana te mantiene en forma y te da la mejor clase de energía. ¿Cómo sabes que clase de comida debes comer para estar sano? Cuando tus padres eran ppequeños, los nutricionistas usaban una pirámide de los alimentos para mostrarlos los alimentos más sanos. Ahora los nutricionistas usan una rueda de los alimentos para ayudarnos a recordar las comidas que son mejores para nosotros.


Videos about eating healthy (Vídeos sobre comer saludablemente)

Healthy and unhealthy food


The five fabulous food groups


Songs

Cookie Monster's  Healthy Food Song

A Healthy Meal Song


EXERCISING

Fitness experts recommend that kids get at least one hour of physical activity a day and that they not stay inactive for more than two hours at a time. Kids who are fit have stronger heart muscles, fewer breathing problems, and less body fat.Also, kids who are physically fit tend to be less stressed out, feel better about themselves, and be all-around happier!

Los expertos en fitness recomiendan que los niños hagan al menos una hora de eactividad física diaria y que no estén inactivos durante más de dos horas seguidas. Los niños que hecen deporte, tienen los músculos del corazón más fuertes, menos problemas respiratorios, y menos grasa corporal. Además, los  niños que hacen deporte, se sienten menos estresados, tienen más autoestima y son más felices.


If you want to know more,  watch

The importance of warming up (Elmo's show)


Laugh with Grover's workout video


SLEEP WELL (DUERME BIEN)

Why does the body even need to sleep? The lack of sleep can negatively affect our coordination, our immune system, and our ability to make decisions. Sleep gives our active bodies time to rest and our busy minds time to make sense of what we learnt that day. And sleep is a time when the brain  sorts through its memories. People who are deprived of sleep have a hard time learning and remembering new information. They're also cranky.

¿Por qué necesitamos dormir? La falta de sueño puede afectar negativamente a tu coordinación, tu sistema immunitario y a tu habilidad de tomardecisiones. Dormir da a nuestros cuerpos tiempo para descansar y a nuestras mentes también les da tiempo a asimilar lo que aprendemos todos los días. El tiempo que dormimos es un tiempo para clasificar recuerdos. A la gente que no puede dormir le cuesta más aprender y recordar nuva información. Además muestran peor humor.



THE NERVOUS SYSTEM (EL SISTEMA NERVIOSO)

We have a brain inside our heads. Different parts of your brain control different activities, but how does your brain tell all the parts of your body what to do? And, in return, how do your eyes,ears, and nose tell your brain what they see, hear, and smell? The answer is your nerves.

Tenemos un cerebro en nuestra cabeza. Hay diferentes partes del cerebro que controlan actividades diferentes pero ¿cómo te dice tu cerebro a todas las partes de tu cuerpo lo que tienen que hacer? Y, al revés, ¿cómo le dicen tus ojos, oídos y nariz lo que ven, oyen o huelen? La respuesta es por medio de tus nervios.



Nerves- thin threadline structures - carry messages between your brain and the rest of your body, in both directions.  Nerves run down your spine and branch out all the way to your fingers and toes. This system of nerves control your body, tells your muscles to move, and lets you experience the wonderful world around you. Nerves are part of your nervous system, which also includes your brain and your spinal cord.

Los nervios - estructuras delgadas similares a hilos - llevan mensajes de tu cerebro a el resto de tu cuerpo en ambas direcciones. Los nervios recorren tu columna vertebral y se ramifican hasta tus dedos de las manos y de los pies. El sistema nervioso controla tu cuerpo, les dice a tus músculos que se muevan y te deja que experimentes el mundo que te rodea. Los nervios son parte de tu sistema nervioso, que incluye también a tu cerebro y a tu médula espinal.


Your nerves are made of cells called neurons. Neurons send and receive messages between your brain and the other parts of your body by sending out alternating electrical and chemical  signals. Messages flash from neuron to neuron along your nerves and inside your brain.  Signals from your eyes might tell the brain, "There is my bus" The brain then sends signals that zoom from cell to cell making sense of the message. Then the brain  sends signals back down to the nerves connected to your leg muscles to say, "Run to the bus stop!" 

Tus nervios están hechos de unas células llamadas neuronas. Las neuronas envían y reciben mensajes entre tu cerebro y otras partes de tu cuerpo mandando y alternando señales eléctricas y químicas. Los mensajes se proyectan de neurona a neurona por los nervios y dentro de tu cerebro. Las señales de tus ojos pueden decir al cerebro "Aquí está mi bus" El cerebro entonces envía señales que pasan de célula a célula haciendo que el mensaje tenga sentido. Después el cerebro envía señales a los nervios conectados con los músculos de tus piernas que dicen " ¡Corre a la parada del autobús!



If you want to know more about the brain

https://www.youtube.com/watch?v=-nH4MRvO-10

https://www.youtube.com/watch?v=ndDpjT0_IM0


Experiments about the brain

https://www.youtube.com/watch?v=GUCcsMmZVec


THE SENSE OF TOUCH (EL SENTIDO DEL TACTO)

Touch is one of your "general senses"- a sense you have all over your body. When you feel  your cell phone buzz in your pocket, or an itchy mosquito bite your arm, or a cold winter wind on your cheeks, it's because your sense of touch is doing its job. 

El tacto es uno de tus "sentidos generales" - un sentido que tienes por todo el cuerpo. cuando sientes tu móvil vibrar en tu bolsillo, o a un molesto mosquito picarte en el brazo, o el viento en invierno en tus mejillas, es porque tu sentido del tacto está haciendo su trabajo.






Your body's biggest organ isn't hidden inside of you. It's your skin - a head to toe wrap that keep your insides in and outside out. Your skin is a flexible, tough barrier that stops germs for entering your body.  Your skin also makes oil that contains germs- fighting substances.

El órgano más grande de tu cuerpo no está escondido dentro de ti. Es tu piel - una envoltura desde la cabeza a los pies por dentro y por fuera de tu cuerpo. Es una barrera dura y flexible que evita que los gérmenes penetren en tu cuerpo. Tu piel también contiene aceites que contienen sustancias para lucha r contra los gérmenes.


Through your skin you can feel the heat, the cold, textures, sizes...A través de la piel pueden sentir el calor, el frío, las texturas, los tamaños...

Let's talk about textures. Objects can be sticky, soft, hard, rough, itchy, fluffy, squishy...(Hablemos de las texturas. Los objetos pueden ser pegajosos, blandos, duros, suaves, ásperos, que pican, acolchados o esponjosos...


Let's talk about shape. Objects can be rounded, squared... (Hablemos de la forma. Los objetos pueden ser redondos, cuadrados...)


Let's talk about temperature: Objects can be hot or cold. (Hablemos de temperatura. Los objetos pueden estar fríos o calientes)

Human skin ranges in color from pale pinkish white to very dark brown, with many shades in between. The color of the skin is created by skin cells called melanocytes.

La piel humana tiene una gama de color variada desde el blanco rosado hasta el marrón más oscuro, con muchos tonos en el medio. El color de la piel se crea por unas células de la piel que se llaman melanocitos.






If you want to know more about it, click on

More about the sense of touch in general

https://www.youtube.com/watch?v=mWeTqNdSQlE

What texture is

https://www.youtube.com/watch?v=CdA4EcEkzzg

Elmo's world : Skin

https://www.youtube.com/watch?v=V6aX8INal3I

What is Racism? Story

https://www.youtube.com/watch?v=XopxsSdecbc


THE SENSE OF SMELL (EL SENTIDO DEL OLFATO)

The nose pulls in the air you breathe. It blocks out dusts and germs and it senses 10.000 different smells from the sweet aroma of chocolate chip cookies to the yucky stink of garbage. The smell receptors search the air for smelly chemicals and, if they find any, they send the information  to your brain. Your brain sorts out the information and tells you what you smell.

La nariz aspira el aire que respiras. Bloquea el polvo y los gérmenes y distingue 10.000 olores diferentes desde el aroma dulce de las galletas de chocolate hasta el odor apestoso de la basura. Los receptores del sentido del olfato  buscan en el aire los elementos olorosos y, si encuentran alguno, envian  información al cerebro. Tu cerebro clasifica la información y te dice lo que hueles.




There are pleasant smells like flowers and unpleasant smells like smelly socks. (Hay olores agradables como las flores y olores desagradables como los calcetines sucios)


THE SENSE OF TASTE  (EL SENTIDO DEL GUSTO)

We taste with our tongue. Your tongue is covered with thousands of sensory organs called taste buds. They are so small you cannot see them, but if you stick your tongue out and look in a mirror, you can see the little pink bumps. 

Saboreamos con nuestra lengua. Tu lengua está cubierta de miles de órganos sensoriales llamados papilas gustativas. Son tan pequeñas que no puedes verlas, pero si sacas la lengua y te miras en un espejo ,puedes ver los pequeños bultos rosados.

<


The taste buds on your tongue sense  the chemicals swishing around in that liquid and send a signal to your brain. The brain then decides how to react : "Eat it up" or "Yuck! Spit it out!

Las papilas gustativas de tu lengua sienten los productos químicos alrededor en  tu saliva y envian un mensaje al cerebro. el cerebro decide cómo reaccionar: "Cómelo" o "Qué asco. ¡Escúpelo!



Taste buds pick up one or more of five basic taste qualities: sweet, sour, bitter, salty or umami. This last one  is a tangy meaty flavour (Umami is the Japanese word for "delicious") Spicy or hot  means picante in Spanish.

Las papilas gustativas captan una de las cinco sabores : dulce, ácido, amargo, salado o umami. Este último es un sabor como a carne agria (umami es una palabra japonesa que significa delicioso) Picante se dice en inglés spicy or hot.





Food quiz. Tastes and hot and cold 



THE SENSE OF HEARING (EL SENTIDO DEL OIDO)

Your ears are designed to hear even tiny noises and turn them  into signals for the brain.  Your ears have three parts: outer, middle and inner ear. It starts when the sound  enters the outer ear. There, the waves bounce off the tightly stretched skin of the eardrum. Now your middle ear gets into action. The vibrating eardrum makes three teensy bones in your middle ear wobble. The wobbling bones shake the liquid inside a curling tube called the cochlea, located in your inner ear. Tiny hairs lining the cochlea wave back and forth. This tickles nerve cells at their base. Then the nerve cells send a message to the brain to say what they are hearing.

Tus oídos están diseñados para oir  incluso ruídos diminutos y convertirlos en señales para el cerebro. Tus oídos tienen tres partes: exterior, medio e interior. Todo comienza cuando el sonido entra por nuestros oído externo. Allí , las ondas rebotan y tensan la piel del tímpano. Ahora es cuando tu oído medio entra en acción.  El tímpano vibrante hace moverse a tres pequeños huesos de tu oído.  Esos huesecillos agitan un líquido dentro de un tubo en curva llamado cóclea, que está en tu oído interno. Unos diminutos pelos de la cóclea se mueven hacia delnate y hacia atrás. Esto toca las células nerviosas desde su base. Por último las células nerviosas envian un mensaje al cerebro para decir que están oyendo.



Videos about the sense of hearing (Vídeos sobre el sentido del oído)





Sounds can be quiet or loud. Watch the video to explore the sense of hearing. (Los sonidos pueden ser  suaves o fuertes. Ve el vídeo y explora el sentido del oido)





If you want to know about animal ears and how they work ,click on the link. (Si quieres saber sobre las orejas de los diferentes animales y cómo oyen, haz click en el enlace)

https://kids.nationalgeographic.com/explore/wacky-weekend/animal-ears/

THE SENSE  OF SIGHT (EL SENTIDO DE LA VISTA)

You can see with your eyes. Your eyes are two of the most amazing organs in your body. These small squishy, fluid-filled  balls have almost  of your body's sensory receptors. They are like two supersmart cameras.

Puedes ver con tus ojos. Tus ojos son dos superórganos de tu cuerpo.  Estos pequeños globos llenos de fluido tienen la mayoría de los receptores sensoriales de todo el cuerpo.




If you want to know more about how your eyes work, watch these videos. (Si quieres saber más sobre cómo funciona tu sentido de la vista ve estos videos)









Once Upon a Time ...The Eye  (Érase una vez la vida   ...El Ojo)

PArte 1

PArte 2 


PArte 3



National geographic information about eyes
 



THE FIVE SENSES (LOS CINCO SENTIDOS)

The senses - sight, hearing, smell, taste,  and touch- are your body's ways of explaining the world to your brain. Your senses help you make sense of the world, and they help keep you safe in it.

Los sentidos - la vista. el oido, el olfato, el gusto y el tacto - son los modos que tiene tu cuerpo de explicarle le mundo a tu cerebro.  Tus sentidos te ayudan a comunicarte con el mundo, y además te ayudan a mantenerte a salvo.


We can say:

"I can see with my eyes
  I can smell with my nose.
  I can taste with my tongue.
  I can hear with my ears.
  I can touch with my hands (I can feel  with my skin)"

BONES, JOINTS AND MUSCLES (part 3)

With its strong bones and flexible joints, your skeleton is built to be on the go.  But without muscles, it won't go anywhere.!You need muscle power to make your body walk, run, skip, rub your nose, or even just sit up without toppling  over.

Con sus fuertes huesos y articulaciones flexibles, tu esqueleto está hecho para moverse. Pero sin músculos, no iría a ninguna parte. Necesitas el poder de los músculos para que tu cuerpo ande, corra, salte. se frote la nariz o incluso se siente sin caerse.


The muscles that do these jobs are called skeletal muscles. You have about 650 of them, and you can control what they do. Sometimes, it takes a lot of  skeletal muscles to make even a simple move. Your tongue alone contains eight muscles!

Los músculos que hacen esas tareas se llaman músculos esqueléticos. Tienes alrededor de 650 músculos esqueléticos y puedes controlar lo que hacen. Algunas veces, se requieren muchos músculos esqueléticos para hacer un movimiento simple. ¡Tu lengua  contiene 8 músculos!



You also have muscles that work without you having to do a thing. Most of these muscles are called smooth muscles. Sheets of smooth muscle line your blood vessels, throat, stomach, intestines, lungs and other organs. Thay are hard  at work keeping your blood circulating and your food digesting while you're busy doing other things. And there's also that mighty muscle, your heart. It pumps thanks to cardiac muscles, which are found  only in the heart.

Tienes además músculos que funcionan sin que tengas que hacer nada. Estos músculos se llaman lisos o involuntarios. Capas de músculos involuntarios se localizan en tus vasos sanguíneos, garganta, estómago, intestinos, pulmones y otros órganos. Trabajan duro  para mantener a tu sangre circulando y a tu comida digeriendose mientras tu estás ocupado haciendo otras cosas. Y hay además un músculos muy poderoso, tu corazón. Bombea gracias a sus músculos, que se encuentran solamente en el corazón.





BONES, JOINTS AND MUSCLES (part 2)

Your skeleton is not just stiff and strong. It also bends easily at places where different bones meet. These places are called joints.

Tu esqueleto no es tan rígido y fuerte. También se dobla facilmente por los lugares donde los diferentes huesos se encuentran. A estos lugares los llamamos articulaciones.


A freely moving joint is made up of two bone ends strapped together by tough cords called ligaments. The ligaments keep the bones in place, like sturdy ropes, but they are stretchy enough to allow movement.

Un articulacón está compuesta del final de dos huesos que están atados por  unas cuerdas duras llamados ligamentos. Los ligamentos mantienen los huesos en su lugar, como cuerdas fuertes, pero son suficientemente elásticas para permitir el movimiento.



Your body has more than 400 joints, and many of them  are flexible enough to move up, down, sideways, or in a circle. Shoulders, elbows, wrists, hips, knees and ankles are joints.

Tu cuerpo tiene más de  400 articulaciones, y muchas de ellas son suficientemente flexibles para moverse de arriba a abajo, hacia los lados o en círculo. Los hombros, los codos, las muñecas, las caderas, las rodillas y  los tobillos son articulaciones.


Watch the video and learn more about joints. (Ve el vídeo y aprende más sobre las articulaciones)




BONES, JOINTS AND MUSCLES (part 1)

Your skeleton is a framework made of bones that supports your body and gives it a shape.Without your skeleton you wuold be a jellyfish- like blob. Your skeleton protects your internal organs, too. The ribs, for example, form a sturdy cage around your lungs. Your skull protects your brain.

Tu esqueleto es una estructura formada por huesos que soporta tu cuerpo y le da forma. sin tu esqueleto serías un ser similar a una medusa. Tu esqueleto también protege tus órganos internos. Las costillas, por ejemplo, forman una "jaula" alrededor de los pulmones. Tu cráneo protege tu cerebro.

Watch the videos and see how your skeleton works.  (Mira los vídeos y fíjate como funciona tu esqueleto)



Your skeleton also makes it possible for you to run, crawl, jump, play ball, and more. ITs bones move because muscles are attached to them. When a muscle pulls on a bone, the bone moves.  But bones are more than a stiff, strong rods for to maneuver. Like other body parts, they are living, rowing tissues that contain nerves and blood vessels. They can even repair themselves when they get damaged.

Tu esqueleto también hace posible que corras, gatees, saltes, juegues a la pelota...Sus huesos se mueven porque tienen músculos junto a ellos. Cuando un músculo se acciona en un hueso, el hueso se mueve. Pero los huesos son más que estructuras rígidas y fuertes que los músculos utilizan cuando se mueven. Como otras partes del cuerpo, son tejidos vivos que contienen nervios y vasos sanguíneos. Pueden incluso autorepararse , cuando se dañan.



Cartilage is found not only in your nose and your ears but also in many other parts of your body. These body parts are stiff enough to keep their shape, but flexible enough to be bent because they are made of a rubbery material called cartilage. 

Most fish have bony skeletons. A shark, however, has a skeleton made of cartilage. The rubbery skeleton  makes a shark's body very flexible, which helps it make tight turns as it zooms after pray.

El cartílago se encuentra no sólo en tu nariz y en tus orejas sino en más partes del cuerpo. Estas partes de tu cuerpo son suficientemente rígidas para darles forma. pero suficientemente flexibles para doblarse porque están compuestos de un material gomoso llamado cartílago.

Muchos peces tienen esqueletos de hueso. El tiburón, tiene un esqueleto hecho de cartílago. El esqueleto gomoso del tiburón le permite que su cuerpo sea muy  flexible, lo que le ayuda a hacer giros mientras busca a su presa.



Learn some bones of your body playing these games. (Aprende los huesos de tu cuerpo jugando a este juego)

https://www.abcya.com/games/skeletal_system

https://online.seterra.com/en-an/vgp/3800


PARTS OF THE BODY

We remembered the parts of the body today. Watch the video and revise them.

Recordamos las partes del cuerpo hoy. Ve el video y repásalas.


 
Bones form the skeleton. They hard and rigid. The skull, ribs and spine are important bones in our body. Listen to the song we used to sing with Kayannah last year.
 
Los huesos forman el esqueleto. Son duros y rígidos. El craneo, las costillas y la columna vertebral son huesos importantes del cuerpo. Escucha la canción que solíamos cantar con Kayannah el año pasado.
 
Today we did exercises 1,2 and 3 of Natural Science book.

 
Play a game about  the skeletal system.( Juega a un juego sobre el esqueleto y los huesos)

https://www.abcya.com/games/skeletal_system

Today we did exercises 1,2 and 3 of Natural Science book. (Hoy hicimos los ejercicios1,2 y 3 de la página 24 del libro de ciencias naturales)

 


 

 

CORRECCIÓN DEL EXAMEN DE CIENCIAS NATURALES ( 11-12-20)

Today we corrected unit 1 natural science exam so all the students could see their mistakes.

Hoy corregimos en alto el examen de la unidad 1 de ciencias naturales para que todos pudieramos ver nuestros errores.



UNIT 2: INTERACTION

Today we started a new lesson "Interaction" where we will study bones and muscles and the five senses.

Hoy empezamos la unidad 2 "Intesraction" donde estudiaremos los huesos y los músculos y los cinco sentidos.



UNIT 1: NUTRITION AND REPRODUCTION
 
UNIT 1 "NUTRITION AND REPRODUCTION REVISION"

Bruno's mother made us a beautifual and useful revision of unit 1 to help us learn the different body systems. We ARE VERY GRATEFUL for her help!! Click on the link to see it.

La mamá de Bruno nos ha creado un precioso y útil repaso del primer tema de ciencias naturales  que nos ayudará a repasar los distintos sistemas. Estamos MUY AGRADECIDOS por su ayuda. Haz click en el enlace para verlo.


WEDNESDAY 25 th NOVEMBER 2020

Do you remember what viviparous and oviparous are? Have a look at these videos and you will!
 
¿Recuerdas que son los animales vivíparos y ovíparos?Echa un vistazo a estos videos y lo sabrás. 
 
 

 
Humans are viviparous· Humans grow and change.  Our reproductive system  allows us to have babies.

Los humanos somos vivíparos. Los humanos crecemos y cambiamos. Nuestro sistema reproductor nos permite tener bebés.
 
 HUMAN LIFE CYCLE — Steemit
 
     
 
 
 
How do we get old? Do you know? Let Dr Binocs explain you!!!

¿Cómo envejecemos? Deja que el Dr Binocs te lo explique.

 

 
Humans are mammals. The fetus grows inside the uterus and it spends nine months inside it. The umbilical cord connects the baby to its mother.

Los humanos son mamíferos. El feto crece dentro del útero y pasa nueve meses dentro. El cordón umbilical conecta el bebé con su madre.





Two-Vessel Cord: What Is It And Does It Pose Any Risk To The Baby?




 
Information and games about the body (Información y juegos sobre el cuerpo humano)
 



WEDNESDAY 18 th NOVEMBER 2020

THE EXCRETORY SYSTEM

Our excretory system helps us eliminate  waste products. It has different parts: kidneys, ureters, bladder and urethra.

Nuestro sistema excretor nos ayuda a eliminar las sustancias perjudiciales para el cuerpo. Tiene  cuatro partes diferentes: los riñones, los uréteres, la vejiga y la uretra.


Our kidneys clean the blood. Urine goes down the ureters into the bladder and then down the urethra. 

Nuestros riñones limpian la sangre. La orina baja por los uréteres a la vejiga y después sale por la uretra.




THURSDAY 12th NOVEMBER 2020

Our respiratory and circulatory system  move the oxigen and nutrients  we need through our bodies. This is part of nutrition.

Nuestro sistema respiratorio y nuestro sistema circulatorio mueven el oxígeno y los nutrientes que necesitamos por nuestro cuerpo. Este proceso es parte de la función de nutrición.

Watch the video to know this process. (Ve el vídeo para conocer el proceso)










THURSDAY 5th OCTOBER 2020

Our respiratory and circulatory systems move the oxygen and nutrients  we need through our bodies. This is part of nutrition.

Nuestro sistema respiratorio y nuestro sistema circulatorio mueven el oxígeno y los nutrientes por nuestro cuerpo. Esto forma parte de la función de nutrición.




THURSDAY 29 th OCTOBER 2020

Our bodies need oxigen from the air to work . when  we breathe, air goes through our nose and  into our lungs.

Nuestro cuerpo necesita oxígeno del aire  para funcionar. Cuando respiramos , el aire baja  por la nariz, la traquea y llega a los pulmones.





MONDAY 26 th OCTOBER 2020

We like doing experiments in second grade. Today we did an experiment about the digestive system. We designed our own digestive system with forks, tubes, bags, cups, glasses and stockings. We understood how food is digested. Do you want to see some photos?

En segundo nos gustan los experimentos. Hoy hicimos un experimento sobre el sistema digestivo. Diseñamos nuestro propio sistema digestivo con tenedores, tubos, bolsas, copas, vasos y medias. Comprendimos como se digiere la comida. ¿Quieres ver algunas fotos?

What happens in your mouth?¿Qué ocurre en tu boca?


What happens in your stomach? ¿Qué ocurre en tu estómago?



What does the intestine do?
¿Qué hace el intestino?


Nutrients are absorbed in the small intestine and feces (poop) are produced in the large intestine. Los nutrientes se absorben en el intestino delgado y las heces (caca) se producen en el intestino grueso.





MONDAY 19th OCTOBER 2020

There are five different food groups. Every day these foods move through our digestive system. This is part of nutrition.

Hay cinco grupos diferentes de alimentos. Cada día esta comida se mueve a través de nuestro sistema digestivo. Este proceso es parte de la nutrición.



Try to eat healthy food!!! You body will be stronger!!! (Intenta comer comida sana. Estarás más fuerte)









THURSDAY 15th OCTOBER 2020

We need energy to run,jump, walk, read, write... We eat to obtain energy. 
Today we saw the digestive system in natural science class.  We saw its different parts: mouth, esophagus, stomach, liver, pancreas  intestine... Do you remember the picture on the blackboard? Have a look!!

Necesitamos energía para correr, saltar, andar, leer, escribir...Comemos para obtener energía. Hoy vimos el sistema digestivo en la clase de ciencias naturales. Estudiamos sus diferentes órganos: la boca, el esófago, el estómago, el hígado, el pancreas, el intestino...¿Recuerdas nuestro dibujo de la pizarra?         ¡ Echa un vistazo!


There is a video here where you can see the different organs of the digestive system. You can see the process of digesting food.

Aquí os dejo un video sobre el sistema digestivo donde podréis ver los diferentes órganos del sistema digestivo y cómo es el proceso de digerir la comida.











MONDAY 5th OCTOBER 2020


Say the chant  (Recita el poema)

Ready, steady, 1,2,3
Can you say this chant with me?
Reproduction, reproduction
Little babies

Growing strong,
Repro- reproduction

Nutrition, nutrition
Eating food
Growing strong
Nutri- nutrition


Interaction, interaction
Talking, crying
Growing strong
Inter- interaction


Audio






TUESDAY 22nd SEPTEMBER

NATURAL SCIENCE 2º C

Today we will revise the parts of a plant. Roots, stem, leaves, flowers, fruit and seeds are the parts of a plant. Watch the video and do a drawing with the parts of a plant.

Hoy  repasaremos las partes de las plantas. La raíz, el tallo, las hojas, las flores, el fruto y las semillas son las partes de las plantas. Ve el vídeo y dibuja las partes de las plantas.






WELCOME TO NATURAL SCIENCE

This month of September we will revise unit 6 "Plants" from 1st grade. Last week we saw what plants need to live and plant parts. Today we did the Natural Science  cover.

Este mes de septiembre repasaremos la unidad 6 de primero de primero "Las plantas". La semana pasada vimos lo que las plantas necesitan para vivir y las partes de las plantas. Hoy hicimos la portada del cuaderno de ciencias naturales.








2018/2019

UNIT 3: ANIMALS


NATIONAL GEOGRAPHIC FOR KIDS


Watch documentaries and funny videos of your favourite animals, know facts about them and play games.

En esta página web encontrarás documentales de animales, información sobre cada uno de ellos y juegos para disfrutar.


https://kids.nationalgeographic.com/


CARNIVORES, HERBIVORES AND OMNIVORES

Herbivores eat plant. Carnivores eat other animals. Omnivores eat plants and other animals. Giraffes are plants; they are herbivores. Lions eat meat ; they are carnivores. Bears eat meat and plants: they are omnivores.





VERTEBRATE AND INVERTEBRATE ANIMALS


Animals are classified into vertebrates and invertebrates. Vertebrates have a backbone inside their bodies. Invertebrates don't have a backbone inside their bodies. Humans are vertebrate.














LIVING THINGS AND NON LIVING THINGS

Learn about the differences of living things and non- living things.

Aprende las diferencias entre seres vivos y seres inertes.













UNIT 6: TOOLS AND MACHINES


RECYCLING PROJECT (trabajo voluntario, servirá para subir nota)

Materiales

-  Botellas de yogur liquido
- Cartones de cereales
- Rollos de papel higiénico
- Tapones de botellas
- Latas
- Botellas de plástico
- Periódicos y revistas
- Calcetines viejos...

Objetivo

Crear un objeto nuevo a partir de  materiales reciclados.  Pueden ser máquinas u otros objetos como marionetas, huchas u otras cosas que los alumnos inventen. Aquí os dejo unos modelos de ejemplo.

Resultado de imagen de cosas recicladas maquinasResultado de imagen de cosas recicladas COCHEResultado de imagen de cosas recicladas COCHEResultado de imagen de cosas recicladas COCHEResultado de imagen de cosas recicladas COCHEResultado de imagen de RECYCLING CRAFTSResultado de imagen de RECYCLING CRAFTSResultado de imagen de RECYCLING CRAFTS
Resultado de imagen de puppets socksResultado de imagen de puppets socksResultado de imagen de recycling saving boxResultado de imagen de art and crafts recyclingResultado de imagen de art and crafts recyclingResultado de imagen de art and crafts recycling
Resultado de imagen de art and crafts recyclingResultado de imagen de art and crafts recyclingResultado de imagen de craft toilet paper




SIMPLE AND COMPLEX MACHINES






WHY DO WE NEED MACHINES? 

How will the penguins of this video move the ice rock? Don't you worry! Supergrover will save the day!!

¿Cómpo moverán los pingüinos del video la gran roca de hielo? !No te preocupes! Coco dará con la solución.



UNIT 5 : PROPERTIES OF MATERIALS

Have a look at the song!!


UNIT 5:MATTER AND MATERIALS

Natural materials come from plants, animals or the ground. We find them in nature. These materials can't be made by humans. Cotton, wood, wool and stone  are natural materials. Cotton and wood  come from plants, wool comes from an animal and stone comes from the ground.



COTTON






WOOD


WOOL






UNIT 2: INTERACTION 


OUR SENSES

We have five senses : sight, hearing, smell, taste and touch. We use different parts of our body for each of the five senses.

Tenemos cinco sentidos: vista, oído, olfato, gusto y tacto. Usamos partes diferentes órganos para cada uno de los sentidos.














LEARN ABOUT OUR BONES





SKELETON DANCE

Our locomotor system is made up of bones, muscles and joints. Bones are hard and rigid.
Every single person has a skeleton made up of many bones. These bones give your body structure, let you move in many ways, protect your internal organs, and more.

Nuestro sistema locomotor se compone de huesos, músculos y articulaciones. Los huesos son duros y rígidos.
Cada perdona tiene un esqueleto formado por muchos huesos. Estos huesos dan su estructura al cuerpo, le permiten moverse, protegen los órganos internos y tienen muchas más funciones.




 THE PLATYPUS



OVIPAROUS ANIMALS





THE EXCRETORY SYSTEM


The excretory system helps us eliminate waste products. It has different parts:kidneys, ureters,  bladder and urethra. Our kidneys clean the blood. Urine goes down the ureters into the bladder and then down the urethra. 

El aparato excretor nos ayuda a eliminar los sustancias de deshecho. tiene diferentes partes: los riñones, los uréteres, la vejiga y la uretra. Nuestros riñones limpian la sangre. La orina baja por los ureteres  a la vejiga y después sale por la uretra.





THE CIRCULATORY SYSTEM

Today we learnt about the circulatory system in science. The blood vessels (veins and arteries ) are in charge of taking the blood to all the body tissues. The heart is the organ responsible for pumping the blood in our  body. Watch the video and learn more facts!!

Hoy hemos conocido el sistema circulatorio. Los vasos sanguíneos (venas y arterias) se encargan de llevar la sangre a todos los tejidos del cuerpo. El corazón es el órgano responsable de bombear la sangre. Echa un vistazo al video y aprende más cosas curiosas sobre el aparato circulatorio.







THE RESPIRATORY SYSTEM




 THE DIGESTIVE SYSTEM

Watch the video and learn about the digestive system. Aprende sobre el sistema digestivo con este video.





MOVE YOUR BODY




HEAD ,SHOULDER, KNEES AND TOES








1 comentario:

  1. I would like to add yet another link to discover more on our bones:
    Why do we have bones? What do they do? What are they called? This animated video shows how bones are important to everyday tasks and movements. The spine, rib cage, tibia, femur and skull are shown within a body shape. Various parts of the body are featured.
    https://www.pbslearningmedia.org/resource/ket-earlychild-health1/lets-look-inside-our-body/
    BR,
    Elena (Irati's mum)

    ResponderEliminar