SOCIAL SCIENCE

CURSO ESCOLAR 2020/ 21

UNIT 5

GALICIA

The autonomous community of Galicia has four provinces: La Coruña, Lugo, Orense y Pontevedra.

La comunidad autónoma de Galicia tiene 4 provincias: LA Coruña, Lugo, Orense y Pontevedra.


If you want to watch the powerpoint presentation, click on the link. (Si quieres ver la presentación powerpoint , pincha en el enlace)





CATALUÑA

The autonomous community of Cataluña has four provinces: Barcelona, Tarragona, Lérida (Lleida) and Gerona.

La comunidad autónoma de Cataluña tiene cuatro provincias: Barcelona, Tarragona, Lérida y Gerona.



If you want to watch the powerpoint about Cataluña, click on the link. (Si quieres ver la presentación powerpoint sobre Cataluña, pincha en el enlace)





PAÍS VASCO

The autonomous community of País Vasco has three provinces: Guipuzcoa, Álava and Vizcaya. People in Pais Vasco speak Euskera and Spanish.

La comunidad autónoma de País Vasco tienen tres provincias: Guipuzcoa, Álava y Vizcaya. Los habitantes de País Vasco hablan dos lenguas: el euskera y el español.



If you want to watch the powerpoint presentation click on the link. (Si quieres ver la presentación powerpoint sobre PAís Vasco) pincha en el enlace.





COMUNIDAD VALENCIANA

The autonomous community of Comunidad Valenciana has three provinces : Castellón, Valencia y Alicante. Some of you went on holiday to some cities like for example Torrevieja, Gandía, Alcoy, Sagunto, Benidorm, Denia...We tried horchata and fartons in the classroom . You can see some of the photos.

La  Comunidad Valenciana tiene tres provincias: Castellón, Valencia y Alicante. Algunos de vosotros pasasteis algunas de vuestras vacaciones en estas ciudades por ejemplo en Torrevieja, Gandía, Alcoy, Sagunto, Benidorm, Denia... En clase probamos horchata y fartons. Puedes ver algunas de las fotos.








If you want to see the powerpoint again, click on the link. (Si quieres ver la presentación powerpoint otra vezpincha en el enlace)


CASTILLA - LA MANCHA

Castilla - La Mancha has five provinces: Guadalajara, Ciudad Real, Cuenca, Toledo y Albacete.
Castilla-  La Mancha tiene cinco provincias: Guadalajara, Ciudad Real, Cuenca, Toledo y Albacete.


You can watch the powerpoint if you click on the link. (Puedes ver el powerpoint si pinchas en el enlace)



ANDALUCÍA

The autonomous community of Andalucía is the second largest community in Spain. It has 8 provinces: Jaén, Córdoba, Sevilla,Huelva, Cádiz, Málaga, Granada and Almería. Remember teacher Jero is from Cádiz, teacher MAnuel is from Córdoba and teacher Carlos is from Jaén.

La comunidad autónoma de Andalucía es la segunda más grande de España. Tiene 8 provincias: Jaén, Córdoba, Sevilla, Huelva, Cádiz. Málaga, Granada y Almería. Recuerda que el profe Jero es de Cádiz, el profe Manuel es de Córdoba y el profe Carlos es de JAen.






Watch the powerpoint and the videos from Andalucía (Ve la presentación powerpoint y los vídeos sobre Andalucía)


 CASTILLA Y LEÓN

The community of Castilla y Leon is the largest in Spain. It has 9 provinces : Soria , Salamanca, Segovia, León, Burgos, Palencia, Valladolid, Zamora and Avila.

La comunidad autónoma de Castilla y León es la más grande de España. Tiene 9 provincias:Soria, Salamanca, Segovia, LEón, Burgos, Palencia, Valladolid, Zamora y Ávila.


Watch the powerpoint again (Ve la presentación powerpoint otra vez)


TO PRACTICE AUTONOMOUS COMMUNITIES PLAY THIS GAME




COMMUNITY OF MADRID

We live in the city of Madrid, the capital city of the Community of Madrid but also the capital city of Spain.  The flag of the Community of Madrid is red with seven white stars.





Mantones de Manila




UNIT 5 : OUR COUNTRY (NUESTRO  PAÍS)

Spain is our country. It's divided into autonomous communities. Each autonomous community has its own president and parliament. Each autonomous community also has its flag.

España es nuestro país . Está dividido en comunidades autónomas. Cada comunidad autónoma tiene su propio presidente y parlamento. Cada comunidad autónoma  tiene también su propia bandera.




The Spanish flag is red, yellow and red. (La bandera española tiene una banda roja, otra amarilla y otra roja)  





REUSE, REDUCE AND RECYCLE


There are many ways we can protect the environment. We should only buy things that we really need. We should always recycle when possible. We should reuse objects and not throw them away.

Hay muchos maneras de proteger el medio ambiente. Deberíamos comprar sólo lo que realmente necesitamos. Deberíamos reciclar siempre que sea posible. Deberíamos reutilizar los objetos y no desecharlos.



More videos about pollution

Dr Binocs

https://www.youtube.com/watch?v=ODni_Bey154

Remember the bin colours:

  • The green bin is for glass (El contenedor verde es para el cristal)
  • The blue bin is for paper  (El contenedor azul es para el papel)
  • The yellow bin is for plastic (El contenedor amarillo es para el plástico)




Ask A.I.R.e your doubts about where to recycle  (Pregunta a A.I.R.e  tus dudas sobre el reciclaje)


Human activity has a big impact on the environment. We shouldn't pick flowers  in natural landscapes and we should put our rubbish in the bin.

La actividad humana tiene un gran impacto en la naturaleza. No deberíamos coger flores de entornos naturales y deberíamos siempre tirar la basura al contenedor.

Watch Storybots episode on NEtflix about "Why do we have to recycle?" (Ve el episodio de Storybots en Netflix llamado ¿Por qué tenemos que reciclar?)


Sing the songs with the Storybots (Canta las canciones con Storybots)






You can also watch the series Meteo Heroes in Clan and see how they protect the Earth from pollution. (Puedes ver la serie Meteo Héroes en Clan y ver como estos superhéroes protegen la Tierra de la contaminación)








UNIT 4 : LANDFORMS VIDEOS











UNIT 4 : LANDSCAPES (07-APRIL 2021)

Today we started unit 4 "Landscapes" A landscape is an area with different landforms. A landform is a natural element, such as a mountain or a river. In Spain there are mountain landscapes, coastal landscapes and flat landscapes.

Hoy empezamos la unidad 4 "El paisaje"Un paisaje es un área con diferentes formas de relieve. Una forma de relieve es un elemento natural, como una montaña o un río. En España hay paisajes montañosos, paisajes llanos y paisajes costeros.





To learn what landforms are we remembered this rap and we did it in the class. Do you want to do it again? Here it is.

   Para aprender lo que son las formas de relieve recordamos este rap y lo hicimos en clase. ¿Quieres hacerlo otra vez? Aquí está.





UNIT 3 : WEATHER INSTRUMENTS

ANEMOMETRE


DIY Anemometer




RAIN GAUGE



DIY Rain gauge

DIY Wind vane




UNIT 3 : WHAT IS A WEATHER FORECAST?

Weather forecasts use symbols on a weather map to represent different kinds of weather. We can find the weather forecast on television, on the newspapers and on the internet.

El pronóstico del tiempo  usa símbolos en el mapa del tiempo para representar los diferentes tipos de tiempo. Podemos encontrar el pronóstico del tiempo en la televisión, en los periódicos y en internet.









If you can know more about the weather you can click on this link (Pincha en el enlace si quieres saber más del tiempo )



UNIT 3: WE BECOME WEATHER WATCHERS!







UNIT 3 : WIND (10 th March 2021)

Today we talked about the wind. Wind is air in movement. There are different types of wind depending on its strength. A breeze is a gentle wind. A gale is a strong wind and a hurricane is very strong and  dangerous wind.

(Hoy hablamos sobre el viento. El viento es aire en movimiento. Hay diferentes tipos de viento dependiendo de su fuerza.  Una brisa es un viento suave. Un vendaval  es  un viento fuerte y un huracán es un viento muy fuerte y peligroso.)



Winds are named after the direction from which they come. Winds also affect the weather.
(Los vientos se nombran por la dirección de la que provienen. El viento también afecta al tiempo atmosférico)


Here you can see videos about hurricanes and tornadoes. (Aquí podéis encontrar vídeos sobre los huracanes y los tornados.)







UNIT 3 : POCAHONTAS' SONG ABOUT NATURE "COLOURS OF THE WIND"

Native Americans feel a special connection with nature. Can you see it in the movie "Pocahontas"?  One of the most important Native Americans have for us is that we must preserve  nature. Watch the video to listen to Pocahontas ' message !

Los nativos americanos sienten una conexión especial con la naturaleza. ¿Puedes verlo en la película Pocahontas? Uno de los mensajes más importantes que nos dejan los nativos americanos es que debemos cuidarla y conservarla. ¡Ve el vídeo para escuchar el mensaje de Pocahontas!




UNIT 3: CHILDREN CAN HELP.

 KNOW KEHKASHAN BASU

Every child deserves to live a healthy life in a safe environment . But sadly, millions of children die every year from illnesses that could have been prevented. Sometimes this is because families can't get good healthcare or don't have the information they need to keep themselves well. But often, as Kehkashan Basu discovered, poor health is caused by problems with the environment like dirty water and pollution. So Kehkashan decided to get as many young people as she  could to fight for a healthier planet for children everywhere.

Todos los niños se merecen vivir una vida saludable en un medio seguro. PEro tristemente, millones de niños mueren cada año por enfermedades que podrían haber sido evitadas. Algunas veces esto se debe a que las familias no pueden acceder a los servicios sanitarios o not ienen la información que se necesita para mantenerse sanos. Pero a menudo, como Kehkashan descubrió, una mala salud es resulatado de problemas en la naturaleza como el agua sucia o la contaminación. Así que Kehkashan decidió  involucrar al máximo número de gente para luchar por un planeta más limpio para los niños de todas las naciones.











UNIT 3 : WATER POLLUTION

Water polllution happens when chemicals, plastics... contaminates the river, seas or oceans turning the water into toxic for people and animals.
La contaminación del agua sucede cuando los productos químicos, los plásticos... contaminan los ríos, los mares y los océanos volviendo el agua tóxica para animales y personas.





To know more, click on   (Para saber más pincha en el enlace)




UNIT 3 : THE WATER CYCLE

Water form the rivers, seas and oceans evaporates and forms clouds. Clouds are made of water drops. When wind moves the clouds, they cool and these water drops fall . This is called precipitation. Precipitation can be rain, snow, hail and sleet.  Then the water comes back to the rivers, oceans and seas, so the process repeats all over again. Because of that we say it's a cycle.

El agua de los ríos, mares y océanos se evapora y forma las nubes. Las nubes están hechas de gotas de lluvia. Cuando el viento las mueve, se enfrían y las gotas de lluvia caen.  A esto se le llama precipitaciones. Las precipitaciones pueden ser en forma de lluvia, nieve, granizo o aguanieve.  Después el agua vuelve a los ríos, a los océanos y a los mares, así que el proceso se repite una y otra vez. Por eso lo llamammos ciclo.


Condensation








Sing the song and learn about the water cycle!  (Canta la canción y aprende el ciclo del agua)




Do you want to know more ? Click on these links.
¿Quieres saber más? Pincha en estos enlaces.

Dr Binoc 's explanation of the water cycle


National Geographic Kids 's explanation of the water cycle


Do these worksheets (coloring and understanding)




UNIT 3 : AIR POLLUTION  (Wednesday 24th February)


Today we talked about air pollution in the social science class.  We learned cars, motorbikes, trucks, planes and factories produce air pollution. Air pollution  causes  the global warming and many people get illnesses because of it..

Hoy hablamos sobre la contaminación del aire en la clase de ciencias sociales. Aprendimos que los gases de los coches, motos, camiones , aviones y las fábricas producen la contaminación del aire. LA contaminación del aire  causa el calentamiento global y muchas personas se enferman por la contaminación también.










UNIT 3: MORE ABOUT THE WEATHER (17 th February 2021)

The weather helps us know  what to wear, and do, and grow. It brings rain, wind , and sun.

(El tiempo nos ayuda a saber que ponernos, qué hacer o que cultivar. Nos trae la lluvia, el viento y el sol)



Weather is what it's like outside at one place, at one time. But weather can change!
(El tiempo  son las condiciones atmosféricas en un lugar, en un momento dado, pero el tiempo puede cambiar rápido.)



UNIT 3 : LAYERS OF THE ATMOSPHERE (12 th February)

The atmosphere is a layer of gases around the Earth. It has three layers. The troposphere  is the closest to the Earth. The stratosphere is above the troposphere. The ionosphere is the furthest from the Earth.

La atmósfera es la capa de gases que hay alrededor de la Tierra. Tiene tres capas. La troposfera es la más cercana a la Tierra. LA estratosfera está encima de  la troposfera. La ionosfera es la capa más lejana a la Tierra.





Watch Felix Baumgartner 's jump from space



UNIT 3 : THE ATMOSPHERE AND THE WEATHER (11th February)

When we want to know about the weather we ask "What's the weather like? or "How 's the weather?"

Cuando queremos saber qué tiempo hace preguntamos en inglés"What's the weather like?" o "How's the weather?"

People can answer (La gente te puede responder)

  • It's windy (Hace viento)
  • It's  foggy (Tenemos niebla)
  • It's sunny (Hace sol)
  • It's cloudy  (Está nublado)
  • It's rainy (Llueve)
  • It's snowy (Nieva)
Watch the video to learn about the weather (Ve el video para saber más sobre el tiempo)








UNIT 2 : OUR WORLD

PLANS

Plans show us where different places are in villages or cities. We use plans to find our way. Here you can see Madrid touristic plan.

Los planos nos muestran donde están los distintos lugares en pueblos y ciudades. Usamos los planos para conocer nuestros itinerarios. Aquí puedes ver un plano turístico de Madrid.




Museums, malls and "the Madrid  metro" also have plans. Have a look.  (Los museos, centros comerciales y el metro de Madrid también tienen planos. Echa un vistazo)

El Prado Museum plan


Metro de MAdrid plan





CARDINAL POINTS (LOS PUNTOS CARDINALES)

The cardinal points are north, south, east and west. In the morning, the Sun rises in the East. In the evening, the sun sets in the west.

Los puntos cardinales son norte, sur, este y oeste. Por la mañana, el Sol se levanta por el Este. Por la tarde, el sol se pone por el Oeste. 




compass rose, sometimes called a windrose, or Rose of the Winds, is a figure on a compass, map, nautical chart, or monument used to display the orientation of the cardinal directions: North, East, South, and West—and their intermediate points.

La rosa de los vientos, lo que algunos llaman  winrose, compass rose o rose of the Winds en inglés, es un dibujo en una brújula, mapa, cuadro naútico o monumento para desplegar la información de los puntos cardinales: norte, sur, este y oeste. 


What is a compass? 

compass is an instrument used for navigation and orientation that shows direction relative to the geographic "cardinal directions", or "points". Usually, a diagram called a compass rose shows the directions north, south, east and west on the compass face as abbreviated initials.

¿Qué es una brújula?

Una brújula es un instrumento usado para la navegación y la orientación que muestra la dirección relativa a los puntos cardinales geográficos. Normalmente, un diagrama llamado rosa de los vientos nos muestra las direcciones norte, sur, este y oeste en la brújula con sus nombres abreviados con iniciales.





To know more:

See the sunrise and the sunset


Science experiment about sunrise and sunset


Do a worksheet about the compass rose



CONTINENTS, OCEANS AND COUNTRIES

The seven continents are Africa, Asia, North America, South America, Australasia, Europe and Antarctica. The five oceans are the Pacific Ocean, the Indian Ocean, the Artic Ocean and the Southern Ocean.

Los siete continentes son África, Asia, Norteamérica, Suramérica, Oceania, Europa y la Antartida. Los cinco océanos son el Océano Pacífico, el Oceano Índico, el Océano Glacial Ártico y el Océano Glacial Antártico


Countries have different shapes and sizes. Maps and globes show us where countries are. Our country borders two different countries Portugal in the west and France in the north. It has coast on the Mediterranean Sea, the Cantabrian Sea and the Atlantic Sea.

Los países tienen diferentes formas y tamaños. Los mapas y los globos nos muestran donde los países son. Nuestros países limitan con dos países: Portugal en el oeste y Francia en el norte. Tiene costas con el Mar Mediterráneo, el Mar Cantábrico y el Océano Atlántico.



If you want to know more about countries: (Si quieres saber más sobre continentes y países)

National Geographic Kids countries photos (Fotos de países)



If you want to play games about maps  (Si quieres jugar a juegos sobre mapas)




GLOBES AND MAPS
Globes , maps and plans are different ways to represent our world. (  Los globos, los mapas y los planos son formas diferentes de representar nuestro mundo)


A map is a drawing of all or part of the Earth's surface. Its basic purpose is to show where things are. Maps may show visible features, such as rivers and lakes, forests, and roads. Most maps are drawn in a flat surface.

Un mapa es un dibujoj de  todas o una parte de la superficie de la Tierra. Su objetivo es mostrarnos como son las cosas. Los mapas pueden mostrarnos rasgos visibles  tales como ríos, lagos, bosques,  o carreteras. La mayoría de los mapas están dibujados en una superficie plana.


A globe  is a map displayed on a round surface.Globes provide the same kinds of information that flat maps do. Because Earth is almost round, a globe represents it best. A globe shows Earth as it looks when seen from outer space.

Un globo es un mapa en una superficie redonda. Los globos nos proporcionan la misma información que los mapas. Pero como la Tierra es redonda, un globo la representa mejor. Un globo muestra la Tierra como se ve desde el espacio. 


A hemisphere is half of a sphere, or ball. People use the word to describe one half of Earth. Geographers, or people who study Earth, have divided the planet into one set of two hemispheres. These are the Northern and Southern hemispheres.
Un hemisferio es la mitad de una esfera, o pelota. La gente usa la palabra para describir una mitad de la Tierra. Los geógrafos , o la gente que estudia la Tierra, han dividido el planeta en dos hemisferios. Estos son el hemisferio norte y el hemisferio sur.

The Earth is a sphere that rotates in its axis. The Equator divides the Earth into the Northern Hemisphere and the Southern Hemisphere.



La Tierra es una esfera que rota sobre su eje. La línea del ecuador divide la Tierra  en el hemisferio norte y el hemisferio sur.


WEDNESDAY 16 th DECEMBER

In 2ºB Noa told us about Brasil. She talkes about the most important cities in Brazil, Sao Paulo, Bahia, Brasilia and Rio do Janeiro.





In 2ºC Arianna told about Honduras with a wonderful powerpoint and videos. We learned about Honduran food, traditional places and all the cities we can visit. We also knew important people in Honduras such as Karla Mossi or Aurelio Martínez.



Amaia told us about the Philipines. The Philipines is a country made of islands. They speak a lot of languages!




Philipino food video



Aldara talked about Vietnam.


WEDNESDAY 9th DECEMBER

Xian Yu told us about China today. China is in Asia.



 
 


Danna talked about Yemen that is also in Asia.
 
 
Yago talkes about Paraguay in south america. He showed us a real Paraguayan note.
 
 
 

 

 Maya told us about Congo, in Africa. Her father is from Congo and she told us amazing information.






Enol talked about Finland . Santa lives in Laponia!

 
Marco did a project about Iceland.
 
 

David talked about Angola, a country in Africa. They speak Portuguese!

Eva talked about Poland. She showed some Polish dances.

 
 
 
 



THURSDAY 26th NOVEMBER

This week we started a new unit in Social Science. In Unit 2 "Our World" we will learn about the difference between globes and maps, the different oceans and continents, cardinal points, countries and plans.

Esta semana empezamos una nueva unidad en Ciencias Sociales. En la unidad 2 "Nuestro Mundo" aprenderemos la diferencia entre mapas y globos terráqueos, los diferentes continentes y océanos, los puntos cardinales, países y por último el plano.



Globes, maps and plans are different ways of representing our world.  Los globos, los mapas y los planos son maneras distintas de representar nuestro mundo.

This is a good website to learn geography through games for kids. Click on the link to see it.
Aquí tenéis una página web interesante para aprender geografía. Haz click en el enlace y echa un vistazo.


We will work on a project about countries. Each student will elaborate a cardboard or a powerpoint about a country that the teacher and the student will choose( 2ºB has already the countries )and on the 9th and 10th  December the kids will share it with  their classmates.

Trabajaremos en un proyecto sobre los países. Cada estudiante elaborará una cartulina o un powerpoint sobre un país que el profe y el alumno acuerden.( 2ºB tiene ya los países) y el 9 y 10 de diciembre los expondrán en clase a sus compañeros.

The project must include general information about the currency,important monuments and cities,  the official language, gastronomy, typical costume, dances, famous people...  but it must not be very difficult for them to explain.

El proyecto debe incluir información general sobre la moneda, monumentos y ciudades importantes, idioma oficial, gastronomía, traje tradicional, personajes famosos...pero no debe ser muy difícil de explicar.




SOCIAL SCIENCE UNIT 1  REVISION

The Sun is a star. IT's at the center of our Solar System. There are eight planets in the Solar System. The Earth is a planet. The Moon is a satellite.

The planets are Mercury, Venus, Earth, MArs, Jupiter, Saturn, URanus and Neptune. They all move around the Sun.

El Sol es una estrella. Está en el centro del Sistema Solar. Hay ocho planetas en el Sistema Solar. La Tierra es un planeta. La Luna es un satélite.

Los planetas son MErcurio, Venus, Tierra, Marte, Jupiter, Saturno, Urano y Neptuno. Todos giran alrededor del Sol.



The Earth moves in two different ways. Rotation is the movement of the Earth around its axis. Revolution is the Earth movement around the Sun.

Rotation causes day and night. One rotation takes 24 hours. Revolution causes the seasons.  One revolution takes one year (365 days and 6 hours)

La Tierra se nueve de dos maneras distintas. Rotación es el movimiento de la Tierra alrededor de su eje. Traslación es el movimiento de la Tierra alrededor del Sol.

El movimiento de rotación causa la noche y el día. El movimiento de rotación dura 24 horas (1 día). El movimiento de traslación causa las estaciones. Un giro de la tierra alrededor dura un año (365 días y seis horas)

 
We count time in hours, days, months and seasons. We can also count times in phases of the Moon. The Moon  moves around the Earth and the Sun shines in different parts of it. So it looks like the Moon is changing shape. The shapes are the phases of the Moon.

Contamos el tiempo en horas, días, meses y estaciones. Podemos contar también el tiempo con las fases de la Luna. La Luna se mueve alrededor de la Tierra y el Sol brilla en diferentes partes. Parece que la Luna cambia de forma. Las formas de la Luna son sus fases.



Air is around the Earth. Water covers most of the Earth. Continents and islands are land above water. There are five oceans and seven continents. 

El aire rodea la Tierra- El agua cubre gran parte de la Tierra. Los continentes y las islas son tierra sobre el agua. Hay cinco océanos y siete continentes.

The Earth has different layers. The crust is the outer layer. The mantle is the middle layer. The core is the center.

LA Tierra tiene diferentes capas. LA corteza es la capa exterior. El manto es la capa media. El núcleo es el centro.



WEDNESDAY 18th NOVEMBER 2020

Today we revised all we know about space. We will keep on revising this week. Students in 2º grade did pages 18, 19 and 20. We also have a wonderful picture dictionary on page 21 to learn the vocabulary of the unit.

Hoy repasamos todo lo que sabemos sobre el espacio. . Seguiremos repasando esta semana. Los alumnos de 2º hicieron las páginas 18,19 y 20. Además tenemos un maravilloso diccionario en imágenes en la página 21 para aprender el vocabulario de la unidad.









WEDNESDAY 11th NOVEMBER 2020

THE LAYERS OF THE EARTH CHANT 

Ready, steady, 1,2,3
Can you say this chant with me?

Crust, mantle, core (x3)
Layers of the Earth

The CRUST is where we live (x2)

The hot MANTLE is very thick. (x2)

The solid center is the core (x2)

FRIDAY 6 th NOVEMBER 2020

The Earth has different layers. The crust, the mantle and the core. the crust is the outer layer, The mantle  is the middle layer.  The core is in the center. 
 
La tierra tiene diferentes capas. La corteza, manto y   nucleo. La corteza es la capa exterior. El manto es la capa media. el núcleo es la capa interior.

10(h) Structure of the Earth

Dr Binoc can explain you as well. (Dr Binocs puede explicártelo también.)



Watch Storybots and you will see how volcanoes are and how the interior of the Earth is.

Ve el capítulo de los Storybots y comprobarás como son los volcanes y el interior de la Tierra. 


TUESDAY 4 th NOVEMBER 2020

Today we learnt about  continents, oceans and the atmosphere. Air is around the Earth. Water covers most of the Earth. Continents and islands are land above water.

Hoy aprendimos sobre los continentes, los océanos y la atmósfera. Hay aire alrededor de la Tierra. El agua cubre la mayoría de la tierra. Los continentes son grandes masas de tierra y las islas son masas de tierra rodeadas de agua.

The seven continents are Africa, Asia, North America, South America, Australasia, Europe and Antarctica. The five oceans are the Pacific Ocean, the Indian Ocean, the Artic Ocean and the Southern Ocean.

Los siete continentes son África, Asia, Norteamérica, Suramérica, Oceania, Europa y la Antartida. Los cinco océanos son el Océano Pacífico, el Oceano Índico, el Océano Glacial Ártico y el Océano Glacial Antártico




WEDNESDAY 28th OCTOBER 2020

VOLUNTARY PROJECT ABOUT THE MOON




Materials

A big paper plate
- Oreo cookies
- Paper
- Crayons and markers
- Silicone or glue



FRIDAY 23rd OCTOBER 2020

We remembered the days of the week, months of the year and the seasons. We count time in hours, months and seasons. We can also count time with the phases of the Moon.

Hoy recordamos los días de la semana, los meses del año y las estaciones. Contamos el tiempo en horas, meses y estaciones. También podemos contarlo con las fases de la Luna.

Days of the week



Months of the year




Seasons of the year



Next day we will start talking about the Moon. You can play this video if you want to know about it, watch this video.

El próximo día empezaremos a hablar sobre la Luna. Puedes ver este video si quieres saber ya sobre nuestro satélite.




WEDNESDAY 21st OCTOBER 2020

This morning  we learnt  how day and night happened. We did an interesting experiment. You can see it here.

Esta mañana aprendimos como se suceden el día y la noche. Hicimos un experimento muy interesante. Puedes verlo aquí.



Day and night experiment in 2ºC  https://photos.app.goo.gl/1V5rnqLBsZoHKP6G8
Day and night experiment in 2ºB https://photos.app.goo.gl/2jp4vEFryJgiMj2X6




FRIDAY  16th OCTOBER 2020


The Earth has two movements : rotation and revolution. Look at the board  and remember each one of them.

La tierra tiene dos movimientos : rotación y traslación. Mira la pizarra y recuerda cada uno.




THURSDAY 15th OCTOBER





Today we continue revising the movements of the Earth. We asked for some help to some students and that's what we did.

Hoy continuamos repasando los movimientos de la Tierra. Pedimos ayuda a algunos alumnos y estoe s lo que hicimos.

Rotation



Revolution

2ºA

2ºC




WEDNESDAY 14th OCTOBER 2020

The rotation and the revolution movements

The Earth moves in two different ways. Rotation is the movement of the Earth on its axis. Revolution is the Earth's movement around the Sun.

La Tierra se mueve de dos maneras diferentes. El movimiento de rotación de la Tierra  es el movimiento de la Tierra sobre su eje. El movimiento de Traslación es el movimiento de la Tierra alrededor del Sol.



Watch this video at home and you will find out more facts. (Ve el video y averigua más datos)





FRIDAY 8th OCTOBER 2020

We worked on pages 8 and 9 of our Social Science Book. We listened to Coco's story in unit 1 and we drew how we see space. While we drew we listened to songs about space ( "Rocket Man" "Across the Universe", "Starman" and "Space Oddity")


Hoy trabajamos las páginas 8 y 9 de nuestro libro de ciencias sociales. Escuchamos la historia de Coco de la unidad 1 y dibujamos como vemos el espacio. Mientras dibujamos escuchamos canciones sobre el espacio ("Rocket Man", "Across the Universe", "Starman" y "Space Oddity)

Here you can see some of the drawings   . Aquí podéis ver algunos de los dibujos que hemos hecho.











WEDNESDAY 30th SEPTEMBER 2020










WEDNESDAY 23 rd SEPTEMBER 2020

We are geologists and rock detectives!!! We looked at the minerals. We discovered different colours, crystals  and textures with our magnifying glasses!!!

Somos geólogos y detectives de rocas. Hoy observamos los minerales. Descubrimos diferentes colores, cristales y texturas con nuestras lupas.








We have a paper to learn and work  "Types of Rocks" and you can download it  here if you could not come to school. (We did it with 2ºB and C, 2ºA hasn't done it yet)

Hoy hemos dado una hoja para aprender y terminar "Types of Rocks" y puedes descargarla aquí si no pudiste venir al cole hoy.



There is a video about rocks that can help. If you need any help watch the video. (Hay un video sobre las rocas que te puede ayudar. Si necesitas ayuda, ve el vídeo)







UNIT 6 REVISION

ROCKS, MINERALS AND GEMSTONES

All rocks are made up of minerals. Each mineral has its own special shape, called a crystal.

Todas las rocas se componen de minerales. Cada mineral tienen su propia forma, llamada cristal.


Geology is the science  that studies rocks and minerals. Geologist are the people who study rocks and minerals.

La geología es la ciencia que estudia las rocas y los minerales. Los geólogos son las personas encargadas de estudiar las rocas y los minerales.



If you want to watch Patricia's explanation , click here. (Si quieres ver a Patricia explicando las rocas y los minerales, pincha en  el enlace)


There are three types of rock (Hay tres tipos de rocas):

1. Igneous rocks: rocks that come from volcanoes
(Las rocas igneas que provienen de los volcanes)



2. Sedimentary rocks: rocks that are formed when many small pieces of rock  are glued together.

(2.Rocas sedimentarias. Son rocas que se forman cuando pequeños trozos de roca se adhieren juntos por acción del viento, el agua...)



3. Metamorphic rocks: Rocks that have been changed through heating and squeezing. 
(Rocas metamórficas: rocas que se han formado por calentamiento o por presión)


Some rocks are made up of just one mineral. Others are made up by two or more. Limestone is made up of  one mineral. PEgmatite is made of many minerals.

Algunas rocas están formadas por un solo mineral . Otras tienen dos o más minerales. La piedra caliza tiene sólo un mineral. La pegmatita tiene muchos minerales.



Gemstones have beautiful crystal shapes and colours. They are often made into jewellery. Diamonds, rubies, emeralds are gemstones.
Las piedras preciosas tienen cristales muy bonitos así como colores. Se usan en joyería. Los diamamntes, los rubíes y las esmeraldas son piedras preciosas.


Rocks and minerals are natural elements. We use  rocks and minerals to make  objects such as pencils and statues.

Las rocas y los minerales son elementos naturales. Usamos las rocas y los minerales  para hacer  obejtos somo los lápices y las estatuas.


MArble, graphite and gold are types of rocks and minerals. El mármol, el grafito y el oro son tipos de rocas y minerales.




2018/2019

UNIT 5 : OUR COUNTRY

Learn the song about Spain

Aprende la canción sobre España



UNIT 4 : LANDSCAPES

LANDFORMS RAP

Practice the "Landforms Rap"
Practica "El rap de las formas del relieve"










TYPES OF LANDFORMS

A landscape is an area with different landforms. A landform is a natural element, such as a mountain or a river.  Learn about landforms with these videos.

Un paisaje es un área con diferentes accidentes geogŕaficos. Un accidente geográfico es un elemento natural, como un río o una montaña. Aprende sobre los accidentes geográficos o las formas de relieve con estos vídeos.








UNIT 3:  THE ATMOSPHERE AND THE WEATHER

TYPES OF WIND

Wind is air in movement. A breeze is a gentle wind. A gale is a strong wind and a hurricane is very strong wind.

A breeze (una brisa)




A gale


A hurricane (un huracán)









WEATHER INSTRUMENTS

We use different instruments to measure the weather. Thermometers measure the temperature. Rain gauges measure rainfall. Anemometers measure wind speed.


Usamos diferentes instrumentos para medir el tiempo atmosférico. Los termómetros miden la temperatura. Los pluviómetros miden la cantidad de lluvia caida. Los anemómetros miden la velocidad del viento.




HOW DO WE KNOW IT IS GOING TO RAIN?




THE WEATHER FORECAST

Weather forecasts  use symbols on a weather map to represent different types of weather. we can find the weather forecast on television, in a newspaper or on the internet.

See some examples of weather forecast







WHAT'S THE WEATHER LIKE  TODAY?


THE  WATER CYCLE




UNIT 2 : MAPS

Watch these videos about  what maps are and what symbols mean.


Echa un vistazo a estos videos sobre lo que es un mapa y lo que los símbolos significan.







UNIT 2: CARDINAL POINTS

The cardinal points are north, south, east and west. Enjoy these song!!

Los puntos cardinales son norte, sur, este y oeste, !Disfruta de estas canciones!
















UNIT 2: SUPERWINGS

A great show to watch to learn about countries while you are also having fun.

Unos buenos dibujos para aprender sobre los países mientras te diviertes.




UNIT 2 : GLOBES AND MAPS

We study the axis of the Earth, the Equator, the Northern Hemisphere and the Southern Hemisphere with an orange!!! YES, with an orange!! Try  and repeat it with your family at home!!


¡Estudiamos el eje de la Tierra, la línea del ecuador, el hemisferio norte y el hemisferio sur con una naranja! ¡Sí, con una naranja! ¡ Inténtalo de nuevo y repítelo en casa con tu familia!









UNIT 1

SEMANA  DE EXPERIENCIAS MATEMÁTICO CIENTÍFICAS


Despedimos el tema 1 de ciencias sociales con las fotos y videos de la semana de experiencias matemáticas y científicas.





THE LAYERS OF THE EARTH

The Earth has different layers. The crust is the outer layer. The mantle is the middle layer. The core is the centre.



ROTATION AND REVOLUTION

The Earth moves in two different ways. Rotation is the movement on the Earth on its axis. Revolution is the Earth's movement around the Sun.

Rotation causes day and night. One rotation takes 24 hours. Revolution causes the seasons. One revolution takes one year (365 days and 6 hours)

La Tierra tiene dos movimientos diferentes. Uno es el movimiento de rotación sobre su eje y el otro el movimiento de traslación alrededor del Sol.
El movimiento de rotación provoca el día y la noche. LaTierra tarda 24 horas en girar sobre si misma. El movimiento de traslación provoca las estaciones. La Tierra tarda un año ( 365 y 6 horas) en dar una vuelta completa alrededor del sol.


HOW A SPACE ROCKET WORKS


Learn about the different parts of a rocket, where they keep the fuel and where the astronauts travel.

Aprende sobre las distintas partes del cohete, donde se guarda el combustible y donde viajan los astronautas.






THE PHASES OF THE MOON


We see different parts of the moon 's sunlit surface as it orbits the Earth. sometimes we see a crescent moon. sometimes we see a full moon. These shapes are called  phases of the moon. Listen to the song and learn!


Vemos partes diferentes de la superficiede la luna iluminada por el sol mientras gira alrededor de la Tierra. A veces vemos el cuarto creciente. A veces la luna llena. Estas formas diferentes son las fases de la Luna. Escucha la canción y aprende.





STARS AND CONSTELLATIONS


A constellation is a group of  stars that form a shape or pattern. Find out more about it in these videos.


Una constelación es un grupo de estrellas que unidas forma un dibujo. Averigua más sobre el tema viendo estos vídeos.






THE SOLAR SYSTEM

Have a look at the planets in our Solar System.





A REAL ASTRONAUT





3 comentarios:

  1. Hi Patricia,
    this is Elena, Irati's mum. Here you have more videos about life at ISS, how a toilet works in ISS and finally a Solar System quiz for the kids after reading this week's leaflet about Solar System worth taking:
    https://www.usborne.com/quicklinks/saturdayactivities/archive/2018/oct-6.aspx

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Thank you very much for the link. It's great that parents and teachers can work together!! I am sure the kids will enjoy learning more about space.

      Eliminar
  2. https://www.youtube.com/watch?v=nIkRu9LL4sk

    ResponderEliminar